STEPV s'oposa al model lingüístic que planteja Font de Mora a l'ensenyament
El Sindicat planteja un model basat en l’ensenyament en valencià, que garanteix l’adquisició de llengües
El Conseller d’Educació, Alejandro Font de Mora, ha anunciat que estan treballant en un esborrany de decret que planteja un canvi del model de programes lingüístics en ensenyament per al curs 2012/13.
El model que planteja, pel que STEPV ha pogut saber ja que desconeixem el contingut de l’esborrany, és el mateix que ha aplicat Galícia i que ha comptat amb el rebuig de la comunitat educativa gallega. Segons aquest model, s’impartirien les matèries en tres llengües, en una determinada proporció. STEPV rebutja aquest model plantejat pel conseller en funcions perquè dóna per suposat que el valencià està en les mateixes condicions d’igualtat que el castellà, cosa que no és certa, tal i com ve denunciant any rere any STEPV en els informes sobre la situació del valencià a l’ensenyament.
L’aplicació d’un model plurilingüe necessita que l'aprenentatge de totes tres llengües siga introduït amb criteris educatius, segons allò que la psicolingüística diu sobre l'aprenentatge de les llengües: immersió en les llengües minoritzades, assoliment de la lectoescriptura primer en una de les llengües minoritzades i després en la resta. L'aprenentatge de diverses llengües ha de descansar sobre fonaments científics i no pas ideològics, i menys encara sobre prejudicis.
Per al Sindicat, el model proposat per Font de Mora no garanteix el compliment de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià ni dels decrets curriculars de primària i secundària en el que es refereix a l’adquisició de les mateixes competències lingüístiques en valencià i en castellà.
També és aventurat fer una proposta d’un nou model lingüístic sense haver fet ni donat a conéixer una avaluació prèvia del funcionament dels programes lingüístics actualment vigents tot posant-los en relació amb els objectius de l’adquisició de llengües.
En eixe sentit, els únics informes coneguts de la pròpia Conselleria són de fa anys i posen de manifest que els programes que tenen el valencià com a base (PEV i PIL) han complit aquests objectius, tant en adquisició de les llengües oficials, com d’altres llengües.
Per tot això, STEPV considera que cal estendre al conjunt del sistema educatiu els programes d’ensenyament en valencià, sobre els quals s’hauria de construir un model d’ensenyament plurilingüe, d'una manera assenyada i planificada.
30 de maig de 2011
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada